Grøn Startup
Menu

Til dig der underviser


Grøn Startup er et undervisningsmateriale om grønt iværksætteri, der retter sig mod ungomsuddannelsernes undervisning i erhvervsøkonomi, innovation, virksomhedsøkonomi, design og arkitektur, informatik, teknologi og afsætning. Materialet gør det muligt at træne en række af fagenes faglige mål, samtidig med at det sætter fokus på elevernes iværksætterlyst.

Grøn Startup indeholder:

  • Et styret læringsforløb, hvor eleverne skal klikke sig igennem en række sekvenser og sammensætte en grøn forretningsplan.
  • En række faglige ressourcer i form af filmklip, tekster og figurer, der gør eleverne klogere på centralt kernestof i fagene og sikrer dem et godt udgangspunkt, hvis de ønsker at lave deres egen grønne startup.

Materialet på Grøn startup kan bruges i sin helhed eller i uddrag.

Hvis man laver hele øvelsen, som materialet lægger op til, skal eleverne individuelt eller i grupper planlægge, hvordan de vil starte deres egen grønne virksomhed. De skal vælge produktidé, beskrive idéns relevans, målgruppe, samt tage stilling til en lang række valg fra Business Model Canvas, som for eksempel værditilbud, distributionskanaler, kunderelationer, nøgleressourcer, værdikæde, nøglepartnere og finansiering.

Hvis man i relevante fag arbejder med iværksætteri, kan materialet også bruges i uddrag. For eksempel kan filmene om benyttes uafhængigt af helheden. Alle materialets film og tekster findes samlet i menuen i øverste højre hjørne.

Evalueringsformer

Du kan samle op på elevernes udbytte af materialet på flere måder.

Hvis eleverne har bevæget sig igennem hele forløbet, vil de kunne hente en rapport over deres forretningsplan, der uddyber konskvenserne af de valg, de har truffet.

Rapporten forklarer og uddyber den valgte strategi og inviterer eleverne til at reflektere over, om de har truffet hensigtsmæssige valg.

Mundtlig evaluering
Som mundtlig afslutning på forløbet kan eleverne individuelt eller i grupper præsentere deres grønne forretningsplan for resten af klassen. De skal kunne argumentere for, de beslutninger de har truffet undervejs, når det konkrete produkt skal ud til det konkrete forbrugersegment.

Deres præsentationer kan de vise for klassen på skift, eller eleverne kan præsentere det som messestande, hvor de skiftes til at stå ved sin stand, mens klassens øvrige elever går rundt og får en præsentation.

Hvis man evaluerer med præsentationer for hele klassen, kan de øvrige elever give feedback i form af et rollespil:

  1. En del af klassen er forbrugerne i det segment, som den fremlæggende gruppe har valgt. Feedback-fokus: Rammer den valgte produktet og forretningsplanen plet i forhold til vores segment? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvilke fordele, ulemper og risici ligger der set fra et forbrugersynspunkt?
  2. En anden del af klassen er investorer, som skal overveje om de vil investere i virksomheden. Tror de på produktet og forretningsplanen? Hvad skulle ændres for at de kom til det? Hvilke fordele, ulemper og risici ligger der set fra et investorsynspunkt?
  3. En tredje del af klassen er virksomheden, hvis produkt skal ud på markedet. Feedback-fokus: Er budgettet brugt fornuftigt? Hvilke fordele, ulemper og risici ligger der set fra et virkesomhedssynspunkt?

Nedenfor findes mere inspiration til, hvordan man kan arbejde med materialet i erhvervsøkonomi.

 

Erhvervsøkonomi: Undervisningsforløb

Sitemap