Budget
200.000 DKK
Vis regnskab
Grøn Startup

Start din grønne viksomhed!

I Grøn Startup skal du ud fra Business Model Canvas udvikle en forretningsmodel for en grøn startup. Dvs. at du bl.a. skal tage stilling til, hvilke leverandører du skal samarbejde med for at nå din vision, hvem er din målgruppe, og hvordan rammer du bedst din målgruppe via salg og markedsføring. Start med at se filmen til højre for at blive introduceret til opgaven.

Scroll ned

1. Hvad er din produktidè?

Hvilket produkt eller service ønsker du at udvikle? Dit valg har betydning for resten af din forretningsmodel, da det er med til at bestemme, hvilken værdi du tilbyder kunden, hvilke ressourcer du skal anvende, hvem du skal samarbejde med, og hvem dit produkt eller service henvender sig til.

Hvad er en grøn forretningsmodel?

Den grønne forretningsplan

Tidligere har der været en opfattelse af, at virksomhederne arbejdede for at tjene penge og ikke havde fokus på, hvordan man som virksomhed fx kunne arbejde for at minimere klimaforandringerne. Her var opfattelsen, at håndteringen af klimaforandringer var statens og NGO’ernes opgave.
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Hvorfor er din idé relevant?

2. Hvorfor er din idé relevant?

Du har nu valgt din idé, men hvorfor er denne idé relevant? Hvad vil din idé bidrage til verden med?

Hvordan kan din idé "do good"?

CSR: Virksomhedernes sociale ansvar

Virksomheder arbejder i højere grad med, hvordan de vil påtage sig et ansvar for samfundsmæssige udfordringer. Derfor taler man nu om CSR (Corporate Social Responsibility), hvor virksomheder selv forpligter sig til at tage et ansvar i forhold til deres påvirkning af det omgivende samfund.
Læs mere

Why, how, what?

Som grøn startup er det væsentligt først at overveje formålet med ens virksomhed: Hvad vil du gerne opnå med din virksomhed?
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Hvem vil du sælge til – hvem er dit kundesegment?

3. Hvem vil du sælge til – hvem er dit kundesegment?

Du har valgt din idé og gjort dig nogle overvejelser om, hvorfor din idé er relevant. Nu skal du beskrive dit kundesegment. Du skal tage udgangspunkt i, hvem der i sidste ende skal bruge dit produkt eller service.

Hvem er grums' kundesegment?

Beskrivelse af segmenteringskriterierne

Her kan du læse nærmere om de geografiske, demografiske, adfærdsmæssige og psykografiske segmenteringskriterier og dermed få hjælp til at beskrive dit kundesegment mere præcist.
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Hvem er din målgruppe?

4. Hvem er din målgruppe?

Læs om livsstilsmodellen Minerva, og prøv at vælge dit målgruppesegment. Du skal igen overveje, hvem der er slutforbrugeren for dit produkt eller service. Muligvis henvender du dig til flere af Minervamodellens segmenter. Husk også at se filmen om, hvordan dit produkt kan tilbyde din kunde en identitet.

Blå segment
Grønne segment
Violet segment
Rosa segment
Klik på Minervamodellen for at lære mere om de forskellige målgrupper
Hvilken identitet tilbyder dit produkt?
Scroll op
Scroll ned

Herfra begynder det at koste penge

Det er dyrt at starte en virksomhed. Derfor vil du opleve, at de næste mange trin koster penge. Du har en startkapital på 200.000 kr., som du kan bruge på de næste valg. Men du skal tænke dig godt om.
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Hvad tilbyder du kunden?

5. Hvad tilbyder du kunden?

Du har nu valgt en målgruppe for dit produkt, så det er tid til at overveje, hvad du kan tilbyde denne målgruppe. Vælg hvilken værdi, som din virksomhed giver kunden.

Hvad skaber værdi for din målgruppe?

Hvilken unik værdi giver din virksomhed?

Når du vælger, hvilken værdi din virksomhed skal give kunden, er det værd at overveje, om dine konkurrenter nemt kan tilbyde præcist det samme. Det kan her være godt at differentiere sig fra konkurrenterne gennem et Unique Selling Point (USP).
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Hvordan når du ud til din kunde – hvilken kanal skal du anvende?

6. Hvordan når du ud til din kunde – hvilken kanal skal du anvende?

Hvor forventer dine kunder at kunne købe dit produkt, altså hvilken form for distributionskanal skal du vælge? Læs nærmere til højre, inden du vælger din distributionsform.

Sælger du BtB eller BtC-kunder?

Direkte (BtC) eller indirekte(BtB) salg?

Inden du vælger hvilken form distribution du vil anvende, skal du overveje, om du selv vil sælge direkte til dine kunder (B-t-C). Alternativt kan du benytte dig af en mellemhandler (B-t-B). Du kan også vælge en kombination mellem B-t-C og B-t-B. Her kan du læse nærmere om disse muligheder.
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Hvordan skaber du relationer til dine kunder?

7. Hvordan skaber du relationer til dine kunder?

Hvordan betjener du bedst dine kunder, og hvad kan du gøre for at fastholde dine kunderelationer? Overvej, hvad der passer bedst i forhold til dit produkt (og/eller forretningsmodel?)

Har du brug for communities?

Kunderelation gennem en- eller to-vejskommunikation?

Du skal ikke kun overveje hvilken måde du vil betjene og fastholde dine kunderelationer på, du bør også overveje om du vil anvende en en-vejskommunikation eller to-vejskommunikation.
Læs mere
Vil du bruge influencere, pr eller sociale medier?
Scroll op
Scroll ned
Hvad skal der til for at drive en virksomhed?

8. Hvad skal der til for at drive en virksomhed?

Du har nu en ide om, hvordan du vil nå dine kunder og få indtægter ud af det. Men hvad har jeres virksomhed brug for til dette?

Hvorfor er nøgleressourcer vigtige?

Hvilke nøgleressourcer findes der?

En virksomheds nøgleressourcer kan både bestå af fysiske ressourcer, immaterielle ressourcer og medarbejdere.
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Hvad er dine vigtigste aktiviteter?

9. Hvad er dine vigtigste aktiviteter?

Du skal nu overveje, hvilke aktiviteter der er vigtige for, at din virksomhed kan fungere. Hvilke aktiviteter er virksomhedens kerneaktiviteter, som I selv skal stå for, og hvilke aktiviteter kan outsources eller købes fra eksterne leverandører.

Hvad er grønne værdikæder?
Hvordan vil du producere og designe din embalange?

Værdikæder og klimaaftryk

Værdikæden består af virksomhedens aktiviteter, der er med til at tilføre værdi til produktet. Virksomheders lokale og globale værdikæder har stor indflydelse på det klimaaftryk som virksomheden efterlader sig.
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Hvem skal du samarbejde med?

10. Hvem skal du samarbejde med?

Nu har du valgt, hvad din virksomhed skal have (nøgleressourcer) og gøre (nøgleaktiviteter). Det er også værd at overveje, hvem du kan få gavn af at samarbejde med. Vælg dine mulige nøglepartnere her:

Hvad er en god leverandør?

Hvorfor samarbejde?

En virksomhed behøver ikke at stå for alt selv, så i mange tilfælde søger virksomheder at samarbejde med andre virksomheder. Generelt kan der være flere grunde til, at virksomheder ønsker at samarbejde.
Læs mere
Hvem skal dine nøglepartnere være?
Scroll op
Scroll ned
Hvordan tjener du penge?

11. Hvordan tjener du penge?

Du skal nu overveje, hvordan din virksomhed skal tjene penge. Her skal du overveje, hvad din målgruppe er villige til at betale for dit produkt eller service, og hvordan kunderne skal betale. Det er vigtigt, at du her tager udgangspunkt i dit produkt eller service.

Hvordan vil du tjene penge?

Hvordan du tjener penge på dit produkt eller service vil afhænge af, hvad du har valgt at arbejde med.
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Hvor skal pengene komme fra?

12. Hvor skal pengene komme fra?

Du har nu valgt, hvad der skal til for at etablere din grønne startup. Men hvordan vil du finansiere de etableringsudgifter, der er til at starte din virksomhed. Vælg dine kilder til finansiering her:

Bør du overveje crowdfunding?

Hvordan skal man præsentere sin grønne ide for investorer og ved crowdfunding?

Når du skal skaffe finansiering til din grønne forretningside, er det vigtigt at kunne præsentere ideen hurtigt og præcist. Det gode pitch kan her med fordel bygges op efter NABC-modellen, hvor pitchet i rækkefølge præsenterer virksomhedens Need, Approach, Benefit, Competition.
Læs mere
Scroll op
Scroll ned
Nu kan du hente din forretningsplan!

Besvar venligst alle spørgsmål

Du mangler at svare på følgende:

Scroll op
Budget
Luk
Menu