I Grøn Startup skal du ud fra Business Model Canvas udvikle en forretningsmodel for en grøn startup. Dvs. at du bl.a. skal tage stilling til, hvilke leverandører du skal samarbejde med for at nå din vision, hvem er din målgruppe, og hvordan rammer du bedst din målgruppe via salg og markedsføring. Start med at se filmen til højre for at blive introduceret til opgaven.
Hvilket produkt eller service ønsker du at udvikle? Dit valg har betydning for resten af din forretningsmodel, da det er med til at bestemme, hvilken værdi du tilbyder kunden, hvilke ressourcer du skal anvende, hvem du skal samarbejde med, og hvem dit produkt eller service henvender sig til.
Du har nu valgt din idé, men hvorfor er denne idé relevant? Hvad vil din idé bidrage til verden med?
Du har valgt din idé og gjort dig nogle overvejelser om, hvorfor din idé er relevant. Nu skal du beskrive dit kundesegment. Du skal tage udgangspunkt i, hvem der i sidste ende skal bruge dit produkt eller service.
Læs om livsstilsmodellen Minerva, og prøv at vælge dit målgruppesegment. Du skal igen overveje, hvem der er slutforbrugeren for dit produkt eller service. Muligvis henvender du dig til flere af Minervamodellens segmenter. Husk også at se filmen om, hvordan dit produkt kan tilbyde din kunde en identitet.
Du har nu valgt en målgruppe for dit produkt, så det er tid til at overveje, hvad du kan tilbyde denne målgruppe. Vælg hvilken værdi, som din virksomhed giver kunden.
Hvor forventer dine kunder at kunne købe dit produkt, altså hvilken form for distributionskanal skal du vælge? Læs nærmere til højre, inden du vælger din distributionsform.
Hvordan betjener du bedst dine kunder, og hvad kan du gøre for at fastholde dine kunderelationer? Overvej, hvad der passer bedst i forhold til dit produkt (og/eller forretningsmodel?)
Du har nu en ide om, hvordan du vil nå dine kunder og få indtægter ud af det. Men hvad har jeres virksomhed brug for til dette?
Du skal nu overveje, hvilke aktiviteter der er vigtige for, at din virksomhed kan fungere. Hvilke aktiviteter er virksomhedens kerneaktiviteter, som I selv skal stå for, og hvilke aktiviteter kan outsources eller købes fra eksterne leverandører.
Nu har du valgt, hvad din virksomhed skal have (nøgleressourcer) og gøre (nøgleaktiviteter). Det er også værd at overveje, hvem du kan få gavn af at samarbejde med. Vælg dine mulige nøglepartnere her:
Du skal nu overveje, hvordan din virksomhed skal tjene penge. Her skal du overveje, hvad din målgruppe er villige til at betale for dit produkt eller service, og hvordan kunderne skal betale. Det er vigtigt, at du her tager udgangspunkt i dit produkt eller service.
Du har nu valgt, hvad der skal til for at etablere din grønne startup. Men hvordan vil du finansiere de etableringsudgifter, der er til at starte din virksomhed. Vælg dine kilder til finansiering her: